Instructiepsychologie en -technologie
KU Leuven
Leuven
6 dagen geleden

In het Centrum voor Instructiepsychologie en -Technologie (CIP&T) staat de studie centraal van het leren en onderwijzen in specifieke vakgebieden, inz.

wiskunde. De aandacht gaat daarbij uit naar de rol van zowel cognitieve, metacognitieve als affectieve variabelen in het onderwijsleerproces, en naar het vormgeven van krachtige onderwijsleeromgevingen m.

i.v. educatieve technologie. Het centrum telt een 40-tal medewerkers (doctoraatsstudenten, onderzoekers, administratief ondersteuners, vrijwillig medewerkers, .

  • Dit doctoraatsproject sluit aan bij de lopende onderzoekslijnen binnen het CIP&T, en beoogt een bijdrage te leveren aan het vormgeven van krachtige onderwijsleeromgevingen voor jonge kinderen in het vakgebied wiskunde via het gericht inzetten van prentenboeken.
  • De PhD kandidaat wordt verwacht binnen een periode van 4 jaar een PhD te realiseren binnen de hoger geschetste onderzoekslijn.

    De kern van de PhD activiteiten zal bestaan uit het opzetten, uitvoeren en rapporteren van het PhD onderzoek. Daarnaast zal de PhD kandidaat ook beperkt aan onderwijsdienstverlening moeten doen.

    We zijn op zoek naar kandidaten die

  • beschikken (of op 1 oktober 2021 zullen beschikken) over een Masterdiploma in de Pedagogische Wetenschappen, Psychologie, Logopedie en Audiologische Wetenschappen of verwante disciplines met aandacht voor onderwijskundig en / of gedragsmatig onderzoek
  • hun studies volbrachten met uitstekende studieresultaten (gemiddeld minstens niveau onderscheiding)
  • bijzondere interesse hebben in het voorlezen van prentenboeken, voorbereidende rekenvaardigheden en kleuteronderwijs; ervaring met één of meerdere van deze thema's is een pluspunt
  • in staat zijn tot het uitvoeren van zowel kwantitatief als kwalitatief empirisch onderzoek
  • creatief en kritisch-wetenschappelijk denken
  • resultaatsgericht, analytisch ingesteld en zorgvuldig aan de slag gaan
  • zowel zelfstandig als in teamverband kunnen werken
  • beschikken over goede communicatievaardigheden om samen te werken binnen de onderzoeksgroep en met (toekomstige) leerkrachten kleuteronderwijs
  • de Nederlandse taal uitstekend beheersen i.f.v. de dataverzameling bij Nederlandstalige kleuters en Nederlandstalige (toekomstige) leerkrachten kleuteronderwijs
  • de Engelse taal goed beheersen i.f.v. het doornemen van de internationale onderzoeksliteratuur en het internationaal rapporteren (mondeling en schriftelijk) van de eigen studies
  • In dit doctoraatsproject staat het gebruik van prentenboeken om de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen (3-6-jarigen) te stimuleren centraal.

    Daarbij wordt bijzondere aandacht besteed aan de interactie tussen de leerkracht en het kind tijdens het voorlezen van prentenboeken.

    Het doctoraatsproject zal bestaan uit een reeks van empirische studies in ecologisch valide settings . In elk van deze studies staat de interactie tussen de (toekomstige) leerkracht en het kind tijdens het voorlezen van prentenboeken centraal.

    Op basis van constaterend onderzoek kan de spontane leerkracht-kind interactie en de afstemming van deze interactie op de wiskundige competenties van het kind in kaart gebracht worden.

    Via interventiestudies kan vervolgens ingezet worden op het gericht opleiden en professionaliseren van (toekomstige) leerkrachten om deze interactie te optimaliseren met het oog op maximale leerwinst voor alle kinderen.

    deze vacature melden
    checkmark

    Thank you for reporting this job!

    Your feedback will help us improve the quality of our services.

    Solliciteren
    Mijn E-mail
    Door op "Doorgaan" te klikken, betekent dit dat je neuvoo toestemming geeft om je gegevens te verwerken en je e-mails met vacatures te sturen, zoals beschreven in neuvoo's -Privacybeleid . Je kunt je toestemming altijd intrekken
    Doorgaan
    Aanvraagformulier